VEIEN TIL FLYSERTIFIKAT
LAPL eller PPL, valget er ditt!
Om Flyskolen
I tillegg til privatflyger utdanningen tilbyr vi videreutdannelse (såkalte utsjekker) i mørkeflyging (Night Qualification / "NQ").
Flyklubben Øst har god kapasitet på instruktører og flymateriell på både Rygge og Rakkestad flyplass >>
Vi flyr hele året, såfremt været tillater det. Noen av de fineste flyopplevelsene kan det godt være du vil oppleve om vinteren, med knall blå himmel over gnistrende hvite fjelltopper. Flyene yter også bedre i kald vinterluft, men det vil du lære mer om i teoriundervisningen.
Vi håper du vil finne informasjonen på våre sider interessant og nyttig. Ta kontakt med en av våre instruktører om det er noe du lurer på.
Abonnér på kanalen "Veien til flysertifikatet"
Veien til flysertifikat
Du kan begynne utdannelsen når du har fylt 15 år, fly solo (alene) når du er 16 år, men du må være 17 år før du får utstedt sertifikat. Det er ingen øvre aldersgrense, men det kreves at du passerer legesjekken.
Kravene er noe strengere enn for bilsertifikat, men du behøver ikke å være noe supermenneske. Bruker du briller kan du bli godkjent dersom brillene korrigere til tilnærmet normalt syn. Denne undersøkelsen kan bare gjøres ved "Legenemnda for flygere" eller hos godkjente leger som du finner over hele landet.
Teoriutdanningen kan du ta som fjernundervisning (Internett) hos Privatfly.no eller hos Luftfartsskolen samt at du kan delta på kurs som flyklubbene eller de kommersielle flyskolene arrangerer. Luftfartstilsynet godtar ikke egenoppmelding (privatister) til eksamen. Etter endt kurs, må du bestå teoriprøve for Luftfartstilsynet. Teorieksamen avholdes seks ganger i året på forskjellige steder rundt om i landet. Du må også avlegge en skriftlig prøve i teori til radiotelefoni. Prøven avlegges samtidig med prøven for Luftfartstilsynet.
Den praktiske utdanningen, flytimene, kan du ta hos oss Flyklubben Øst. Vi har skoletillatelse til å utdanne PPL og LAPL elever. Du må gjennomføre et utdanningsprogram som er på minst 45 flytimer, hvorav minst 10 timer solo (alene i flyet) under tilsyn av en flygeinstruktør og 5 timer solo navigasjonsflyging, med minst en navigasjonstur på 270 km eller mer. Utdannelsen avsluttes med en skolesjekk, og en praktisk prøve for en kontrollant fra Luftfartstilsynet. Om du tar LAPL sertifikat kan du klare deg med noen færre timer og spare noen kroner. Hva koster det å ta PPL/A sertifikatet? Du må regne med en totalkostnad på mellom 130.000 og 140.000 kroner. Det inkluderer teori og praktisk utdanning, legeundersøkelser og diverse gebyrer til myndighetene. For LAPL er kostnaden om lag 20 000,- kr lavere.
Regn med fra 6 til 12 måneder fra du begynner med teorien til du har sertifikatet i hånden. Begynn gjerne teorien kombinert med praktisk flyging. Normalt trenger du fra 3 til 6 måneder på å gjennomgå pensum. Dette er avhengig av hvor mye tid du kan sette av til selvstudie eller hvordan eventuelt teorikursene er lagt opp. Den praktiske utdanningen bør kunne gjennomføres i løpet av 2 - 6 måneder. Godt vær er helt avgjørende for hvor lang tid det vil ta.
Når du får ditt PPL-A er det knyttet til et rettighetsbevis som forteller hvilke rettigheter du har. Det vanlige er at du får rett til å fly en-motors landfly med stempelmotor opp til 5700kg, sertifisert for en flyger. Du har i utgangspunktet bare lov til å føre den flytypen du tok utdanningen på. Dersom du ønsker å fly en annen flytype må du få tilleggsutdanning (utsjekk) på denne flytypen.
Så snart du har tatt sertifikatet kan du ta med deg venner og bekjente på flytur. Du kan ikke tjene penger på å fly passasjerer, men de kan være med på å dele på driftsutgiftene for flyet.
Timeprisen varierer en god del avhengig av hvilken flytype du ønker å fly med. Våre fly vil koster for tiden 1680kr/time. Prisen inkluderer da vanligvis alle faste og variable kostnader tilknyttet flyet. Instruktør honorar og landingsavgifter på enkelte flyplasser kommer i tillegg.
Ved å fly! Planlegg å fly minimum 12 timer i året, helst mer. Rent formelt er det ikke noe krav til et minimum antall timer, men du må gjennomgå en ferdighetskontroll med godkjent kontrollant hvert annet år, dersom du ikke flyr jevnlig, for å få forlenget dine rettigheter.
Sertifikatet kan utvides til å gjelde for flyving i mørke. Nattutsjekk består av en teoridel og praktisk del. Teoridelen er selvstudie med utgangspunkt i teoriboken for mørkeflyging samt oppgaver som må besvares på nett. Disse får du tilgang til gjennom en tilbyder av teoridelen online. Når oppgavene er besvart og bestått kan du gjennomføre den praktiske flygingen som avsluttes med soloflyving. Skoleprogrammet følger NLFs standard.som f.t. består av et program på 5 timer mørkeflyving, med en avsluttende prøve for Skolesjef eller en godkjent instruktør. Har du LAPL er mørkeutsjekken 10 timer.
Høres dette spennende ut? |
|