OM FLYKLUBBEN ØST
- Østfolds største flyklubb
Velkommen til Flyklubben Øst – Østfolds største flyklubb
Flyklubben Øst er en sammenslutning av Rakkestad flyklubb og Borg flyklubb. Klubben har hovedbase på Rakkestad flyplass, sekundærbase på Rygge flyplass og utebase på flystripa Torsnes utenfor Fredrikstad. På Rakkestad flyplass har vi også klubblokaler i umiddelbar nærhet av flystripen, hvor klubbens flyflåte er parkert.
Flyklubben Øst disponerer flere fly, du kan lese mer om våre fly her >>
Vi har skoletillatelse for utdanning av privatflysertifkat, LAPL-A og PPL-A. Dessuten tilbyr klubben nattutsjekk, Night Qualification (NQ). Mange av fagpersonene tilknyttet flyskolen jobber innen luftfarten. Vi bruker store ressurser på å ha den beste klubbskolen, og det er viktig for oss med en profesjonell og trygg flyskole.
Dersom du er interessert i å ta privatflygersertifikat, enten som første skritt mot ykesflygerutdannelse, eller for å fly på privat basis, ta kontakt med oss. Flyklubben Øst er knyttet til Norges Luftsportsforbund (NLF) og Norges idrettsforbund. Les mer om veien til flysertifikatet >>
Flyklubben Øst kan tilby introduksjonsturer til flygning, og vi selger gavekort på flyturer sammen med instruktør.
Våre fly er godt utstyrt og dermed perfekt til lange turer, samt en fin skolemaskin til en lav timepris.
Ved spørsmål er det bare å ta kontakt med en av oss i styret eller en av våre instruktører.
Flyklubben Øst disponerer flere fly, du kan lese mer om våre fly her >>
Vi har skoletillatelse for utdanning av privatflysertifkat, LAPL-A og PPL-A. Dessuten tilbyr klubben nattutsjekk, Night Qualification (NQ). Mange av fagpersonene tilknyttet flyskolen jobber innen luftfarten. Vi bruker store ressurser på å ha den beste klubbskolen, og det er viktig for oss med en profesjonell og trygg flyskole.
Dersom du er interessert i å ta privatflygersertifikat, enten som første skritt mot ykesflygerutdannelse, eller for å fly på privat basis, ta kontakt med oss. Flyklubben Øst er knyttet til Norges Luftsportsforbund (NLF) og Norges idrettsforbund. Les mer om veien til flysertifikatet >>
Flyklubben Øst kan tilby introduksjonsturer til flygning, og vi selger gavekort på flyturer sammen med instruktør.
Våre fly er godt utstyrt og dermed perfekt til lange turer, samt en fin skolemaskin til en lav timepris.
Ved spørsmål er det bare å ta kontakt med en av oss i styret eller en av våre instruktører.
Gamle dager - Historien bak Rakkestad flyklubb
Etter at flystripa på Åstorp ble anlagt i 1970/71 ble det fornyet interesse for motorfly - og i løpet av vinteren 71/72 startet diverse herrer på sin flysertifikatutdannelse - bl.a. Erik Gjulem, Nils Odin Øverland, Rolf Rådahl, Per Gjermund Vatvedt, Snorre Bye, Bjørn Bye. Fire av disse fullførte da, i tillegg Thore Aalborg som tok sertifikatet et par år tidligere.
Rakkestad Flyklubb ble deretter vitalisert ved at vi i april 1972 kjøpte ny Piper Cherokee 140 av Oddvar Korsvoll, LN-MTN. Prisen var kr. 120.000. Flyet ble døpt BOSCO. Bokstavene kom fra initialene i navnene til de som finansierte flyet i starten. Gudmor var Sidsel Rørdam, som også tegnet logoen. Leieprisen pr. time var da kr. 120. Leie til skoleflyvning kr.110. Flybensinen kostet den gang kr.0,46 pr.ltr. Selskapet ble nå hetende Rakkestad Flyklubb Motorfly I a/l – og det ble utstedt 1201 andelbevis a kr.100.00 for å finansiere kjøpet. Bjørn Bye ble valgt til formann, et verv han hadde inntil 2009 – det vil si i 37 år.
Flyet ble ”vraket” allerede sommeren etter av Bjørn Bye, da han kom tilbake fra Danmark på natterstid og tok feil av stripe og en forhøstet parallell stripe. Totalhavari. Vi ble tilbudt nytt fly av Korsvold – denne gang et nytt Piper Challanger 180 – som vi skulle få for forsikringsutbetalingen kr. 90.000.00 + vraket + kr 30.000.00. Flyet ble satt i drift september 1973 – kjennetegn LN-BGA – fremdeles døpt BOSCO – flyet som klubben eide inntil 2009 , men som vi jo fremdeles disponerer.
I 1973 allerede startet vi med skogbrannovervåkning – som den andre klubben i Norge, men som den første som fikk dette inn i ”legaliserte”former – et samarbeid med Østfold Skogsselskap/Lensmann Gulbrand Melleby, Brannsjef i Rakkestad Oscar B. Nymo, Norsk Aero Klub v/flysjef Thor Kirkvåg. Dette berget nok økonomien i driften.
Aktive i de første årene som flyvere i denne tjenesten var Erik Gjulem, Bjørn Bye, Snorre Bye, Thore Aalborg og Rolf Rådahl. Kort tid senere Karel Krosby, Ivar Mostad, Hans Øyvind Gudim, Kjell Stokstad og senere Hans Martin Skaug. Johan Olsen satt den gang i tårnet på Linnekleppen – og Jack Skancke er den vi husker best fra tårnet på Rygge – hjelpsom og fryktet.
I 1978 ble belastningen for stor for denne aktiviteten pga at alle var i full jobb – og vi overlot tjenesten med vemod til Rygge flyklubb.
Rakkestad Flyklubb ble deretter vitalisert ved at vi i april 1972 kjøpte ny Piper Cherokee 140 av Oddvar Korsvoll, LN-MTN. Prisen var kr. 120.000. Flyet ble døpt BOSCO. Bokstavene kom fra initialene i navnene til de som finansierte flyet i starten. Gudmor var Sidsel Rørdam, som også tegnet logoen. Leieprisen pr. time var da kr. 120. Leie til skoleflyvning kr.110. Flybensinen kostet den gang kr.0,46 pr.ltr. Selskapet ble nå hetende Rakkestad Flyklubb Motorfly I a/l – og det ble utstedt 1201 andelbevis a kr.100.00 for å finansiere kjøpet. Bjørn Bye ble valgt til formann, et verv han hadde inntil 2009 – det vil si i 37 år.
Flyet ble ”vraket” allerede sommeren etter av Bjørn Bye, da han kom tilbake fra Danmark på natterstid og tok feil av stripe og en forhøstet parallell stripe. Totalhavari. Vi ble tilbudt nytt fly av Korsvold – denne gang et nytt Piper Challanger 180 – som vi skulle få for forsikringsutbetalingen kr. 90.000.00 + vraket + kr 30.000.00. Flyet ble satt i drift september 1973 – kjennetegn LN-BGA – fremdeles døpt BOSCO – flyet som klubben eide inntil 2009 , men som vi jo fremdeles disponerer.
I 1973 allerede startet vi med skogbrannovervåkning – som den andre klubben i Norge, men som den første som fikk dette inn i ”legaliserte”former – et samarbeid med Østfold Skogsselskap/Lensmann Gulbrand Melleby, Brannsjef i Rakkestad Oscar B. Nymo, Norsk Aero Klub v/flysjef Thor Kirkvåg. Dette berget nok økonomien i driften.
Aktive i de første årene som flyvere i denne tjenesten var Erik Gjulem, Bjørn Bye, Snorre Bye, Thore Aalborg og Rolf Rådahl. Kort tid senere Karel Krosby, Ivar Mostad, Hans Øyvind Gudim, Kjell Stokstad og senere Hans Martin Skaug. Johan Olsen satt den gang i tårnet på Linnekleppen – og Jack Skancke er den vi husker best fra tårnet på Rygge – hjelpsom og fryktet.
I 1978 ble belastningen for stor for denne aktiviteten pga at alle var i full jobb – og vi overlot tjenesten med vemod til Rygge flyklubb.
Styret og roller i Flyklubben Øst
Verv
Leder Nestleder Styremedlem Styremedlem Styremedlem Vara Teknisk leder Skolesjef Flytryggingsleder Operativ leder Kasserer Rådgiver Web-ansvarlig |
Navn
Russell Flynn Marius Svendsen Trond Kramviken Strøm Anas Wajdy Jørn Vidar Lillestrand Nils Aamodt og Amund Kolberg Trond Kramviken Strøm Stian Kultorp Torkel Jodalen Endre Antonsen Jørn Vidar Lillestrand Are Wergeland Krog Russell Flynn |